wtorek, 11 grudnia 2012

Chleb orkiszowo - żytnio - oliwkowy z ziarnami

Chleb orkiszowo - żytnio - oliwkowy z ziarnami


Składniki:
  • mąka orkiszowa pełnoziarnista - 250 g
  • mąka żytnia pełnoziarnista (typ 2000) - 250 g
  • oliwki czarne bez pestek - dwie garście
  • słonecznik - 3 łyżki
  • pestki dyni - 3 łyżki
  • siemię lniane - 3 łyżki
  • sezam - 3 łyżki
  • sól - 1 łyżeczka
  • drożdże świeże - 5 g (suszone - 2,5 g)
  • cukier brązowy - 2 łyżeczki
  • oliwa - 2 łyżki
  • woda - 1/2 litra

Wykonanie:

Rozpoczynamy nasz chleb od  przygotowania rozczynu drożdżowego - w szklance rozdrabniamy drożdże i zasypujemy je dwiema łyżeczkami cukru i odstawiamy na bok czekając aż się rozpuszczą.  W międzyczasie do dużej miski wsypujemy mąkę, ziarna, sól, odsączone i pokrojone w paseczki oliwki i wszystko dokładnie mieszamy. Następnie wracamy do naszego rozczynu, do którego dolewamy lekko ciepłą wodę i mieszamy. Tak przygotowany rozczyn wlewamy powoli do miski z naszymi pełnymi witamin składnikami i mieszamy wszystko, po czym dodajemy oliwę oraz szklankę zimnej wody (250 ml) i mieszamy. Dolewamy drugą szklankę wody i mieszamy. Tak przygotowane ciasto przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na ok. godzinę - powinno podwoić swoją objętość. Po wyrośnięciu przekładamy ciasto do wysmarowanej oliwą foremki. Odstawiamy znowu na jakieś 15 minut. Nagrzewamy piekarnik do 200 stopni. Wierzch ciasta lekko skrapiamy wodą i wygładzamy łyżką, ale nie jest to konieczne. Wstawiamy do nagrzanego piekarnika i pieczemy około 1,5 godziny (ja piekę w piekarniku gazowym, w którym należy pilnować stałej temperatury pieczenia, ponieważ skoki temperatury mogą zepsuć wypiek).
Chleb  ten jest bardzo bogaty w witaminy, o czym świadczy jego skład (mąka bardzo dobrej jakości, ziarna, oliwa), zatem dwie kanapki dziennie zadbają zarówno o nasze zdrowie jak i dobre samopoczucie :)

Polecam podawać ten chleb z masłem czosnkowym oraz świeżym rozmarynem (zdjęcie poniżej).

Proszę pamietać, że chleby żytnie na bazie drożdży mają tendencje do kruszenia, ale to w niczym nie przeszkadza, by delektować się niezwykłym smakiem tego pełnego witamin chleba :)

Smacznego !

2 komentarze:

  1. Nie ma to jak chlebek własnej roboty! ;-) Ale na rozmaryn bym nie wpadł, dziękuję za pomysł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję za odwiedziny i pozdrawiam :)

      Usuń